8 kwaliteiten voor succes
als vrouwelijke ondernemer
Vrouwen hebben nog steeds minder de neiging om een zelfstandige activiteit uit te oefenen en leiden nog te vaak kleinere bedrijven, dan hun mannelijke tegenhangers.
In België vertegenwoordigen vrouwen 35,4 % van de zelfstandigen. Sinds enkele jaren neemt het aantal zelfstandigen wel sterker toe bij vrouwen dan bij mannen, waardoor de genderkloof in de Belgische ondernemerswereld geleidelijk aan kleiner wordt.

Hoe kunnen vrouwelijke ondernemers slagen? Hieronder geef ik enkele kwaliteiten die ik als ‘nuttig-om-te-hebben’ ervaarde tijdens mijn reis tot nu toe als trotse, vrouwelijke ondernemer.
1. Integriteit
Integriteit – je houden aan ethische of morele principes en je aan je woord houden – is de basis van elk effectief leiderschap. Bovendien bouwt het duurzaam vertrouwen op bij mensen, van de medewerkers waaraan je leiding geeft tot de partners die je aanbrengt en de klanten die je bedient. Ethisch gedrag, eerlijkheid en respect vanaf de top zijn cruciaal voor het creëren van een bedrijfscultuur die op die waarden is gebaseerd.
2. Nederigheid en leergierigheid
Ondernemerschap is een levenslang leerproces en een slimme vrouwelijke ondernemer weet dat. De zakenwereld verandert zo snel dat je vandaag innovatief kan zijn en morgen achterhaald. Succesvolle vrouwelijke ondernemers blijven leren en studeren zodat zij zich snel kunnen aanpassen aan de steeds veranderende wereld. Zij zijn nederig en leren wanneer de gelegenheid zich voordoet.
3. Veerkracht en doorzettingsvermogen
Ongeacht je geslacht is ondernemen een uitdaging vol onzekerheden. Met de stevige verantwoordelijkheden die vrouwen dragen en de vertraging van de carrière die vaak gepaard gaat met het krijgen van kinderen, wordt de uitdaging nog complexer. Toch hebben miljoenen vrouwen een bedrijf opgebouwd dankzij hun veerkracht en doorzettingsvermogen. ‘Voor niets gaat de zon op’, zei mijn grootmoeder me vaak. Om te slagen moet je hard werken en volharden in wat je wilt. Doorzettingsvermogen is absoluut nodig om te groeien als vrouwelijke ondernemer.
4. Intuïtie
Vrouwen beschikken over een sterke intuïtie. Naast het gebruik van feiten en data om beslissingen te sturen, kunnen vrouwelijke ondernemers zich ook laten leiden door hun intuïtie. Hun intuïtie leidt hen vaak door de ups en downs van het ondernemen.
5. Aanpassingsvermogen
Actie ondernemen is essentieel, maar een diepgaande kennis van je klanten en je markt is daarbij van groot belang. Vrouwelijke ondernemers zijn nieuwsgierig en staan altijd open voor nieuwe ideeën. Een goed aanpassingsvermogen stelt ons in staat veranderingen voor het bedrijf te zien, wat vooral belangrijk is in een tijd van razendsnelle, door technologie gedreven veranderingen.
6. Communicatievaardigheden
Communicatie en leiderschap gaan hand in hand. Vrouwen zijn niet alleen goed in praten, ze zijn over het algemeen ook goed in luisteren. Maar communicatie gaat verder dan dat. Vrouwen hebben een aangeboren vermogen om lichaamstaal en gevoelens waar te nemen. Omdat zij goed begrijpen wat mensen drijft, zijn vrouwen uitstekende motivators voor hun team.
7. Empathie
Vrouwen zijn sociaal geconditioneerd om meer empathisch te zijn. Ze fungeren van nature als verzorgers en vredestichters. De komende generaties hechten meer waarde aan tijd doorbrengen met hun gezin en hun geestelijke gezondheid. Zij zoeken werkgevers die hun unieke omstandigheden begrijpen. Werkgevers kunnen loyale werknemers creëren door op emotioneel niveau contact te maken en empathisch te verbinden.
8. Sterk steunend netwerk
Het is gebruikelijk voor succesvolle vrouwen om hun vrouwelijke collega’s te steunen, vrouwen op de werkplek te verdedigen en anderen te helpen de bedrijfsladder op te klimmen. Vrouwen zijn minder vaak ‘eenzame wolven’ of ‘leiders van de roedel’. Als vrouwen steunen we elkaar.
Wees niet bang om voor een carrière als vrouwelijke ondernemer te kiezen. Zal het een uitdaging zijn? Dat zal het zeker. Zal je soms de moed verliezen? Natuurlijk. Je hebt consistentie, vastberadenheid en doorzettingsvermogen nodig om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maar je staat er niet alleen voor.