De ideeënlijst voor gratis evenement promotie

BLOG       |       CONTACT        |        OVER ONS        |        FAQ        |      INSPIRATIE

De ideeënlijst voor gratis evenement promotie

Heb je geen groot marketingbudget? Geen zorgen, want dat hoeft ook niet! Er zijn tal van acties die je online kan ondernemen, waardoor je event of workshop binnen de kortste keren volgeboekt is. Gebruik zeker de ideeën op deze lijst voor gratis evenement promotie!

De ideeënlijst voor gratis evenement promotie

Facebook

Facebook heeft van alle sociale netwerken het grootste gebruikersaantal in België. Bijna 7 miljoen Belgen gebruiken het platform actief: promoot er dus je evenement. Het platform wordt het meest gebruikt door mensen tussen de 20-39 jaar oud, en 58% van deze leeftijdsgroep gebruikt het regelmatig tot dagelijks. En nee, je hoeft niet per definitie te adverteren. Want Facebook biedt echt genoeg manieren om je event gratis te promoten:

  • Een Facebook-evenement aanmaken
  • Mede-organisators of promoters aanstellen
  • Volgers uitnodigen
  • Evenement aan de bovenkant van de pagina vastpinnen
  • Het evenement in groepen delen
  • Een Facebook Live-sessie organiseren
  • Een Facebookgroep over het onderwerp van je evenement aanmaken
  • Een slideshow of Instant Experience maken
  • Een poll aanmaken
  • Een Q&A organiseren

Linkedin

LinkedIn heeft meer dan 2,5 miljoen gebruikers in België. Een post via LinkedIn is dus perfect voor gratis evenement promotie, vooral voor event waarbij je professionals wil aantrekken. 

  • Belangrijke connecties uitnodigen via LinkedIn Messaging
  • Een statusupdate met een link naar je evenement plaatsen
  • Een video plaatsen
  • Informatie over je evenement in je profiel plaatsen
  • Een artikel schrijven
  • Een groep aanmaken
  • Lid worden van groepen

Andere social media kanalen 

YouTube is op dit moment het populairste media platform in België en wordt gebruikt door 17,9 miljoen mensen. Daarnaast gebruiken 9,7 miljoen mensen Instagram; 6,3 miljoen gebruiken Pinterest en 5,2 miljoen gebruiken Snapchat (NL en BE samen). In de leeftijdsgroep van 18-24 jaar wordt vooral Instagram gebruikt en in de leeftijdsgroep van 15-19 jaar wordt Snapchat het meest gebruikt. Pinterest wordt veel meer gebruikt door vrouwen dan mannen. Zorg dat je actief bent op alle netwerken waar je doelpubliek zich bevindt! 

  • Een knop met Tickets bestellen aan je Instagram-profiel toevoegen
  • Een Instagram Story plaatsen
  • Een Snapchat-geofilter maken
  • De knop Opslaan van Pinterest toevoegen aan de afbeeldingen op je website
  • Een Pinterest-bord over het onderwerp van je evenement maken
  • Een SlideShare-presentatie maken
  • Een video maken voor je YouTube-kanaal
  • Een WhatsApp-groep aanmaken

Contentmarketing

Hoewel het wat tijd kost om lange content te schrijven, kan het de moeite zeker waard zijn. Potentiële bezoekers iets waardevols bieden en ze nuttige informatie geven, wekt zeker hun interesse voor je event en zorgt er bovendien voor dat je e-mailmarketing lijst groeit.

  • Een WordPress-blog beginnen
  • Een e-mailnieuwsbrief verzenden
  • Een infographic maken
  • Een podcast opnemen
  • Een webinar organiseren
  • Een gratis e-book of andere te downloaden content maken

Je persoonlijke netwerk

Eén van de beste manieren om je event gratis te promoten is via het publiek, je netwerk en het netwerk van anderen zoals je vrienden of collega’s die het bericht delen. Je vergroot niet alleen je bereik, als het bericht van hen komt (een betrouwbare bron) zal je een betere conversie zien dan wanneer je mensen direct benadert. En onderschat ook zeker de kracht van ouderwetse PR niet.

  • Een marketing overeenkomst ondertekenen met belanghebbenden
  • Een mediapartnerschap tot stand brengen
  • Een perspakket samenstellen
  • Een persbericht uitbrengen
  • Een publiciteitsstunt of fotomoment organiseren
  • Een wedstrijd voor gratis tickets organiseren
  • Een gastartikel voor een andere website/blog schrijven
  • Op een ander evenement netwerken
  • Zorgen dat je ergens kunt spreken

Gebruik alles wat je in huis hebt

Je hebt een stap voor als je een website hebt. Zorg dat alle bezoekers van je website gemakkelijk alle informatie vinden over je event en zorg er ook voor dat het duidelijk is hoe ze tickets kunnen kopen. Vergeet geen andere mogelijke ‘billboards’ waar je toegang tot hebt: je kunt je event promoten in je e-mails, je winkel, kantoor, op de ramen van je huis of aan de zijkant van je auto.

  • Een banner op je website plaatsen
  • Een pop-up op je website plaatsen
  • Evenementdetails aan je e-mailhandtekening toevoegen
  • Een poster ophangen in je pand

Wanneer er een publiek event wordt georganiseerd door jou in het Melkhuisje, kan je er op rekenen dat wij ook onze marketing kanalen ter beschikking stellen om de promotie van jouw event te ondersteunen. Contacteer ons voor meer info via een mailtje of een bericht op de website, zo kunnen we mee brainstormen!