Wat “Think Outside of the Box” nu echt is
18/11/2019
Nuttige getallen die je helpen bij je volgende feest
03/12/2019

KISS! En nog meer tips om te verleiden!

Iedereen heeft die ene passie, die ene kwaliteit! Wat is het heerlijk om die ook met de wereld te kunnen delen.  Tijdens een workshop bijvoorbeeld. Het geven van een workshop is spannend! Bevrijdend! Het geeft je massa’s aan energie! 

Maak er met deze 12 tips een succesverhaal van!

EEN DUIDELIJK ONDERWERP, VERSTAANBAAR VOOR JE DEELNEMERS

Je hebt kennis over een bepaald onderwerp.  Je passie voor het onderwerp straal je uit. Top! Dat is het begin van alle succes! Heeft je publiek voorkennis? Of helemaal niet? In ieder geval is het heel belangrijk dat je je moeilijkheidsgraad van je workshop beperkt. Want je wilt dat mensen naar huis gaan met het gevoel dat ze iets geleerd hebben. Probeer je daarom te focussen op één wel omlijnd aspect.  

TIP: Andere aspecten zijn misschien wel voeding voor een vervolgworkshop!

KISS

Een term uit de marketing-wereld: KISS staat voor ‘Keep It Simple and Stupid’.  Wat betekent dit concreet? Leg in max 2 regels uit waarom je doelgroep nu net jouw workshop of training moet volgen.  Wat levert het op? Wat leer ik en met welke kennis ga ik naar huis? Hoe concreter, hoe beter! Laat ze watertanden en verlangen naar de kennis die jij te delen hebt!  Nadat je antwoord hebt gegeven op deze vragen, kan je later nog meer diepgaande informatie geven. Maar in eerste instantie: KISS!

PLAN HET VERLOOP VAN JE WORKSHOP

Maak vooraf een duidelijke planning maar zorg ervoor dat je kunt improviseren als het anders loopt .  En het loopt altijd anders, geloof me… Onderdelen duren eerder langer dan korter dan je dacht. Liever 2 onderdelen goed behandelen dan 6 half uitgelegd. Plan ook ruimte in voor vragen van je deelnemers.

JOUW HULPMIDDELEN

Gebruik de technologische mogelijkheden op het gebied van film, sociale media, audio en video. Kijk wat past binnen jouw workshop en maak er een dynamisch geheel van. Zorg voor afwisseling tijdens de workshop zodat de aandacht niet wegzakt. Houd het interactief of las een pauze in. Bespreek speciale technische wensen vooraf met de locatie. 

AL DOENDE LEERT MEN!

Zo gaat het gezegde en het is ook zo! Ook bij workshops is dat niet anders. Als je de aanwezigen je tips kan laten omzetten in de praktijk en hen kan laten reflecteren op hun werk, helpt hen dit ook vooruit. Geef een korte introductie. Vermeld dat ze vooral hier zijn om te leren door te doen. Laat weten dat ze waarschijnlijk fouten zullen maken. Dat is niet erg, uit je fouten leer je het meest!  En het is ook helemaal niet erg om de fouten die jij maakte ook mee te delen, want dat maakt jou mens.

STEL EEN PROBLEEM EN BIEDT EEN OPLOSSING

Zelf weet je dat jouw workshop informatie bevat die onontbeerlijk is. Dit is voor je publiek echter niet altijd duidelijk. Leg je publiek bij het begin van de workshop daarom het probleem voor. Geef daarna ook de oplossing.

DUBBEL VRAGEN MAAKT JE SLIMMER

Doorvragen is, in vele situaties, een goed idee. Als je doorvraagt, toon je dat je aandachtig bent geweest. Het toont dat je weet waarover wordt gesproken en je benieuwd bent naar wat gezegd wordt. Mensen delen niet altijd alles onmiddellijk. Dit is meestal niet expres, ze denken er zelf ook niet altijd dieper over na. Ze zijn gewoon om oppervlakkige antwoorden te geven, omdat er niet zo vaak wordt doorgevraagd in het dagelijkse leven.  Maar drijf het natuurlijk ook niet te ver, de gulden middenweg is de beste weg. Iedereen moet zich comfortabel blijven voelen, dat spreekt voor zich. Breng waardering uit voor een goede vraag, zo stimuleer je anderen om ook actief mee te denken en te doen.

HET OOG VAN DE VOORZITTER

Als je tijdens de workshop je deelnemers in groepjes opdeelt, verlies je een deel van de regie. Dat is logisch, je kan niet tegelijkertijd in elk groepje aanwezig zijn. Je loopt dan het risico dat de discussie niet bij het onderwerp blijft. Of je hebt mensen die het hoogste woord voeren en mensen die stiller zijn, waardoor de laatsten niet aan bod komen. Wijs per groep een voorzitter aan die ervoor zorgt dat iedereen aan het woord komt en iemand die de tijd in de gaten houdt.

DE INNERLIJKE MENS WIL OOK WAT

Je publiek is gemaakt van vlees en bloed. En een workshop kan al snel een aantal uren in beslag nemen. Een hongerig/dorstig gevoel, maakt mensen zenuwachtig. Tijdens je workshop hoef je geen driegangenmenu te voorzien, maar wat water, koffie, kleine knabbels (misschien gezonde knabbels?), brengen je al een heel eind. Las ook op tijd een pauze in, zodat mensen hun brein even kunnen laten rusten. Ze kunnen rustig een babbeltje slaan met hun buren en ondertussen genieten van wat eten en drinken. Eten en drinken is een basisbehoefte van mensen die je makkelijk kan vervullen, doe dit dan ook. Je publiek zal je er dankbaar om zijn.  Als het kan, ga ook even buiten, de natuur in, een frisse neus halen, de benen strekken.

JUST BE YOURSELF

Tijdens een workshop hoef je je niet formeel of afstandelijk te gedragen. Integendeel, het is zelfs beter om wat losser over te komen! Beeld je in dat je in je woonkamer zit met een groep mensen die je juist kent. Je conversaties zullen beleefd maar los zijn. Dit is ook de sfeer van een goede workshop. Je bent de leider van de workshop, je deelnemers weten dat ze je vragen kunnen stellen. Als ze zelf een mening hebben, zullen ze geen schrik hebben om die met je te delen. Toon dat je ook maar een mens bent. Wees lekker jezelf!

HUMOR! OH ZO BELANGRIJK!

Vergeet vooral het magisch effect van humor niet! Lachen doet een mens deugd! Een opmerking van jezelf, een vraag van je deelnemers, een technische stommiteit.  Zolang de humor niet ten koste gaat van een persoon en het geen uitlachen is, is humor een goede zaak. Het maakt je workshop informeel, ontspant de deelnemers en zorgt voor een losse sfeer. Doe dit met mate, de boodschap moet wel goed overkomen.  Als je jezelf niet amuseert, is de kans groot dat je deelnemers zich ook niet amuseren. Dus geef het goede voorbeeld!

VERHALEN DIE VERBINDEN

Gebruik verhalen om de kloof tussen jou en je deelnemers te dichten. Het toont interesse in het onderwerp van jouw kant. Als je algemeen genoeg blijft in je verhalen, kunnen deelnemers zich er ook in herkennen en zich makkelijk inbeelden dat dit hen ook kan overkomen. Dit heeft het effect dat ze zich verbonden zullen voelen met je.

Ben je op zoek naar een geschikte locatie voor je volgende workshop?  Kom eens langs bij het Melkhuisje! Altijd welkom!

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /www/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286

Geef een reactie