35 ideeën voor geldinzamelacties
30/09/2019
Wat kippen ons kunnen leren over een goede samenwerking
06/11/2019

Maak van je geldinzamelactie een topper met deze 10 tips!

Als ik 1 ding in mijn leven enorm belangrijk vind, dan is het dat ik mijn kennis en kunde met de wereld kan delen.  En het liefst van al doe ik dat voor mooie verhalen, voor mensen met een passie, voor gebeurtenissen waar heel veel liefde bij komt kijken!

Mijn liefde zit in het Melkhuisje.  Maar net zoveel liefde koester ik voor marketing en communicatie, waar mijn opleidingen en jobs zich steeds hebben afgespeeld.  Daarom wil ik graag mijn kennis en ervaring delen en je 10 nuttige tips meegeven die van jouw geldinzamelactie wel eens een topper kunnen maken!

Go for it!

  1. Een duidelijk verhaal

Zorg ervoor dat je in één keer goed van start gaat. Het is belangrijk dat je voldoende relevante informatie verstrekt over het doel waar de actie voor is. Denk hierbij aan de volgende informatie:

  • Stel jezelf voor: wie ben je en waarom voer jij actie voor dit doel?
  • Wat is het probleem?
  • Wat de is oplossing?
  • Wat verwacht je van de donateur? Stel een duidelijke donatie vraag.
  • Hoe draagt een donatie bij aan deze oplossing?

Vertel ook waarom dit doel voor jou belangrijk is. Dat stelt de potentiële donateurs in staat om zich in jouw positie te verplaatsen. Empathie is hier heel belangrijk! Op die manier zullen ze de actie sneller steunen.

 

  1. 1 beeld zegt zoveel meer dan 1000 woorden

Behalve dat je het verhaal goed moet doen, is relevant beeldmateriaal ook heel erg belangrijk. Foto’s maken jouw verhaal compleet. Ze spreken al snel tot de verbeelding van donateurs. Acties vergezeld van mooi beeldmateriaal kunnen makkelijker geld inzamelen dan degenen die dat niet hebben. Een goede foto bepaalt of potentiele donateurs uberhaupt de tekst van jouw inzamelingsactie gaan lezen.

Beperk je niet tot 1 afbeelding, maar probeer meerdere relevante afbeeldingen aan jouw geldinzamelactie toe te voegen.

 

  1. Maak eens een video

Iedereen kan met de smartphone wel een filmpje maken. Gebruik een videoboodschap om jouw doel onder de aandacht te brengen, of gewoon om jezelf even voor te stellen. Zo kom je weer een stapje dichterbij de donateurs en wordt jouw verhaal een stuk persoonlijker.

Een filmpje van 30 seconde tot 1,5 minuut is al meer dan genoeg. Het gaat niet om de kwaliteit van de video, maar om het gezicht wat er achter zit. Geldinzamelacties met een video worden veel gemakkelijker gedeeld en halen dan ook significant meer geld op!

 

  1. Doe zelf de eerste donatie

Donateurs laten zich vaak leiden door eerdere donaties. Het bedrag van jouw donatie kan dan een inspiratie zijn voor de komende donateurs. Daarnaast laat het zien dat je zelf ook bereid bent een financiële bijdrage te leveren. Het is uiteraard niet altijd mogelijk om zelf eerst een donatie te doen. Maar doe het zeker als je de kans hebt!

Probeer ook gespaarde bedragen of grote gestorte donaties zichtbaar te maken op je facebookpagina. Zo weten de donateurs zeker dat het bedrag ook daadwerkelijk aanwezig is. En bovendien is het zo goed als stimulans!

 

  1. Benader eerst vrienden familie en kennissen

Voordat je het grote publiek aanspreekt, is het slim om eerst familie, vrienden en goede bekenden om een gift te vragen. De kans dat zij een donatie willen doen is het grootst. Hierdoor zal de donatie teller snel oplopen en ga je goed van start. Mensen die je minder goed of helemaal niet kent, zullen dan sneller geneigd zijn om jouw geldinzamelactie te steunen. Gebruik niet alleen social media, maar benader mensen ook persoonlijk op verjaardagen, bijeenkomsten, sportverenigingen of scholen. Maak een leuke flyer van jouw actie en vraag of je die ergens mag achterlaten.  En hé, waarom ook geen poster verspreiden! De old-school methodes zeker niet vergeten, want die werken fantastisch in deze overladen digitale wereld!

 

  1. Social media

Zodra je de actie online hebt gezet, deel dit dan met zoveel mogelijk mensen. Stuur via social media je hele netwerk een bericht en vraag ze vriendelijk of zij jouw berichten ook weer willen delen. Voor het succes van de actie is het belangrijk dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen bereikt.

 

  1. Houd iedereen op de hoogte

Vertel op je Facebook, Twitter en/of LinkedIn profiel regelmatig hoe het staat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling…Voorbeelden van statusupdates:

  • Als je meedoet aan een sportevenement: vertel wat over je voorbereidingen.
  • Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt.

Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

 

  1. Benader bedrijven om je te sponsoren

Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kan je daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op je actiepagina.

 

  1. Hou vol: blijf mensen herinneren en inspireren!

Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails, facebookposts of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!

 

  1. Breng het resultaat in beeld

Vergeet niet om na afloop van de geldinzamelactie het resultaat in beeld te brengen bij alle donateurs. Die kunnen dan zien dat hun donatie goed terecht is gekomen.

 

Het Melkhuisje kan je helpen om je geldinzamelactie te promoten.  Spreek erover wanneer je je activiteit bij ons boekt!  Samen staan we sterk om van jouw geldinzamelactie een succes te maken!

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /www/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286

Geef een reactie