Met deze tips zal je altijd een spetterende productlancering organiseren!

BLOG       |       CONTACT        |        OVER ONS        |        FAQ        |      INSPIRATIE

Met deze tips zal je altijd een spetterende productlancering organiseren!

We kennen allemaal de productlanceringen van de grote bedrijven zoals Apple, Samsung en Tesla. Maar je hoeft geen grote reus te zijn. Een productlancering organiseren kan ook enorm interessant zijn voor jouw bedrijf.

Met deze tips zal je altijd een spetterende productlancering organiseren!

Waarom kies je voor een productlancering?

Heb je een nieuw product of dienst dat je kenbaar wenst te maken aan de wereld of aan je bestaande klanten?  Dan kan je perfect een lanceringsevent organiseren. Zulk een event biedt je heel wat voordelen:

  • Het geeft de aanwezigen de mogelijkheid om begeleid kennis te maken met het nieuwe product of dienst. 
  • Daarnaast kan je direct zien hoe je potentiële klanten omgaan met je product of dienst. 
  • De productlancering kan ondersteunend werken voor je andere marketingcampagnes of salescampagnes. Al was het maar dat je video en beeldmateriaal kan gebruiken van je event.
  • Een productlancering maakt de inlooptijd van je product of dienst ook een pak korter. Op enkele dagen kan de start van je verkoop een feit zijn.

Alles begint bij….

Het belangrijkste om vast te leggen bij de lancering van een nieuw product of dienst, is wie je uitnodigt op je event. De volgende stap is het bepalen van de locatie. Eens deze twee dingen bepaald zijn en vast liggen, kan je starten met de inkleding van je event: catering, entertainment, licht & geluid, … Een goede ondersteuning en uitgebreide hulp van de locatiebeheerder is hierin key. Het is namelijk heel belangrijk dat alles mooi op elkaar wordt afgestemd.

    Wie nodig je uit op je productlancering?

    De eerste vraag dat je jezelf stelt, is wie je zal uitnodigen. Alle bestaande klanten of kies je eerder voor potentiële klanten? Enkele voorbeelden van genodigden zijn:

    • belangrijke klanten
    • klanten van een een bepaald product of dienst;
    • alle klanten;
    • potentiële klanten;
    • een bepaalde doelgroep;

    Als je kiest voor nieuwe contacten dan kan je deze personen verzamelen via de sociale media, beurzen of andere kanalen. Hou er wel rekening mee dat een productlancering organiseren niet goedkoop is en dat je dus best een goede selectie maakt in je doelgroep. Ze moeten daarom niet allemaal potentiële klanten zijn maar dienen op zijn minst er voor te zorgen dat je product of dienst bekend geraakt.  Soms is het beter om een kleine selecte groep alle aandacht te geven dan grootschalig uit te pakken naar een veel te brede doelgroep.  Je doelgroep moet zich zonder twijfel aangesproken voelen.

      De locatie van je event

      Waar je het event organiseert is even belangrijk als wie je uitnodigt op je event. De locatie staat enkel op plaats twee omdat je de locatie kiest in functie van je doelgroep. Wil je de genodigden echt in de watten leggen dan moet er aan alles gedacht worden zoals bereikbaarheid, food, entertainment, inkleding, uitstraling van het pand, … 

      Enkele mogelijkheden zijn:

      • een loft in een grote stad (opgelet met parkeermogelijkheden en -kosten)
      • concertzaal
      • Traditionele feestzaal (past het imago bij de uitstraling van jouw bedrijf en hoeveel energie moet je steken in het pimpen van de zaal?)
      • je eigen bedrijf
      • natuurlijke locatie of een locatie in de natuur
      • exclusieve locatie

      Wat je ook kiest: kijk steeds naar de bereikbaarheid. Je mag geen event organiseren in Ieper als bijna al je genodigden uit Hasselt komen. Komen de genodigden van overal dan kies je een centrale plaats. De gekende driehoek tussen Antwerpen, Gent en Brussel is perfect om je gebied af te bakenen.

        Inkleding van een productvoorstelling

        Het belangrijkste is dat je product voorgesteld wordt aan je genodigden. Dit mag maar moet zeker niet met veel originaliteit zijn. Als je er voor zorgt dat het event tot in de puntjes geregeld is en voldoet aan de standaards van je bedrijf, is dit ruim voldoende. Laat je niet verblinden door de grote productvoorstellingen die je in het nieuws ziet. Blijf authentiek en vergeet niet:

        • Je genodigden staan op de eerste plaats. 
        • Je product of dienst op de tweede plaats. 
        • De rest op plaats drie.

          Wil je je productlancering organiseren in het Melkhuisje? Dat kan! Je kan het Melkhuisje vrijblijvend reserveren. Als je vragen hebt of samen wil brainstormen, contacteer ons dan via de website of stuur ons een mailtje. Wees welkom!