Tien componenten van een succesvolle sales meeting

BLOG       |       CONTACT        |        OVER ONS        |        FAQ        |      INSPIRATIE

10 componenten van een succesvolle sales meeting

Tien componenten van een succesvolle sales meeting

De organisator van een succesvolle sales meeting heeft de taak om een ​​samenhangende geheel te creëren, de salesdoelstellingen te blijven aligneren met de bedrijfsdoelen en een comfortabele sfeer te bieden. Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat sales profielen zich gehoord en gewaardeerd voelen. 

Hieronder staan ​​de tien beste componenten van een sales meeting die je kunnen helpen om een leuke, productieve en overall succesvolle sales meeting te houden.

Sales Meeting Goal Alignment

Sales meetings kunnen soms aardig ontsporen. Het is dus absoluut cruciaal om de doelen van je sales meeting in overeenstemming te houden met die van je bedrijf, en natuurlijk van de verkoopdoelen. Als je bijvoorbeeld worstelt met een verouderde productportfolio, is het verstandig om weg te blijven van onderwerpen als producteducatie.

Daartegenover is een focus op het opbouwen van relaties dan wel weer een goeie zet. Als je bedrijf een nieuwe markt aanboort, presenteer dan die markt, de spelers en de strategie. Als de verkopen uitblijven omdat je een jong salesteam onder je vleugels hebt, laat dan je meest ervaren medewerkers aan het woord en laat ze hun expertise en ervaringen delen.

Concentreer je op tekortkomingen op basis van onderzoek dat vóór de sales meeting is uitgevoerd

Focussen op wat je team mist, is een cruciaal onderdeel van het perfectioneren van een sales meeting. Begin maanden van tevoren en begin met het onderzoeken van je verkoopteam om erachter te komen wat ze nodig hebben. Laat ze interne mislukkingen en gebrek aan kennis identificeren. Onderzoek waar klanten in the field naar vragen.

Koppel dit alles aan de huidige verkoopcijfers en je hebt het eerste agendapunt van je volgende sales meeting. Het klinkt triviaal, maar vragen en feedback krijgen over tekortkomingen in de groep – of het nu anoniem is of bij naam, heeft alleen maar voordelen.

Een duidelijke agenda voor de sales meeting met downtime

Een duidelijke planning is belangrijk bij alles, van verkiezingen tot vergaderingen. Je sales meeting is geen uitzondering. Een agenda die duidelijk tijden, locaties, dresscode en te verwachten versnaperingen en eten vermeldt, is belangrijk voor lichaam en geest.

Net zo belangrijk als de agenda is het inlassen van breaks en rustmomenten. Het is de uitgelezen moment om contact te maken met de collega sales. Een salesteam dat gewoon met elkaar praat, kan het beste deel van een sales meeting zijn, hoe bijzonder de rest van de meeting ook is.

Gamify de beste verkoopverhalen

Er gaat niets boven een goed verkoopverhaal. Of het nu door geluk, doorzettingsvermogen, relatie of merk is, het opnieuw vertellen van een pad dat een verkoper is ingeslagen om tot een verkoop te komen, is leerzaam en motiverend voor anderen. Dit betekent echter niet dat het verhaal met de hoogste eurowaarde het meest inspirerende verhaal is.

Maak van je salesteam storytellers: verdeel je team in kleine oneven genummerde groepen en laat hen onderling beslissen wat het beste verhaal in de groep. Laat deze methode doorgaan, een beetje in speeddating stijl, waarbij iedereen steeds weer punten geeft aan zijn favoriete verhaal. Laat de favoriet het verkoopverhaal vertellen aan de hele groep.

Deze activiteit werkt op veel niveaus omdat het

  • vertrouwen geeft aan je team om de beste beslissing te nemen
  • nieuwe interpersoonlijke contacten tussen je teamleden mogelijk maakt
  • en je slimme storytellers laat schitteren (een goede storyteller is per definitie een goede verkoper, niet?)
Herken toptalent, maar kijk vooruit

Herken je topverkopers, maar nog belangrijker, herken de methoden die zij gebruikten om winnaar te zijn ook. Een persoon kan niet worden nagebootst, maar een methode en doorzettingsvermogen kunnen worden gerepliceerd door de topverkoper van het volgend jaar.

Verweef je boodschap door heel de sales meeting

Laat je boodschap en slogan niet doodgaan als deze een keer op de welkomst slide en op je agenda wordt getoond. Hamer het naar huis. Je hebt je boodschap met een reden gekozen. Als je je salesteam ervan doordringt, wordt het een onvergetelijke sales meeting. Het gaat er niet om dat je vervelend bent of in herhaling valt. Het gaat erom dat je deelt wat je bedrijf belangrijk vindt en dat je wilt dat je team dat ook belangrijk is.

Als sales meeting niet off-site is, heb je wat in te halen

Eigenlijk, doe het gewoon niet. Hoewel je cafetaria of vergaderruimte aangenaam is, blijft het moeilijk om je te concentreren. Het houden van sales meeting op een externe locatie is absoluut noodzakelijk. Besteed hier budget aan. Breng iedereen naar een verre stad, naar een vergaderzaal van een hotel of gewoon naar de authentieke plek in de natuur. Dit zal later zijn vruchten afwerpen.

Waarom houd je best je sales meeting op locatie?

  • Haal je team weg van de angst van het werk dat een kantoor vertegenwoordigt
  • Laat zien dat je ze genoeg waardeert om budget te investeren
  • Laat creativiteit stromen in een nieuwe fysieke omgeving
  • Het haalt ‘vaste plekjes’ wat door elkaar
  • Het is vaak veel comfortabeler.

Dus laat je externe sales meeting een opwaardering zijn voor je team. Het is een waardevolle investering.

Presenteer sales-theorie

 Je succesvolle sales meeting kan ook de beste manier zijn om succesvolle productintroducties te houden. Je sales team verlangt ook echt wel naar tools om beter te verkopen. Het leren van de nieuwste sales-theorie, het begrijpen van menselijk gedrag, het leren over de basis van menselijke behoeften en verlangens kan hun verkoopsspel alleen maar verbeteren. Vergeet dus niet om ruimte te laten voor verkoopskennis. Investeer in hun vak.

Gedrag van kopers en profielen van klanten delen

Elke tekenaar in de strafrecht sector begrijpt hetzelfde als je verkopers: weet wie je zoekt en hoe je ze kunt herkennen. Een kopersprofiel is een visuele weergave (meestal op papier) die de persoonlijkheid, invloeden, demografische gegevens en andere eigenschappen van individuen in je doelmarkten laat zien.

Huur een facilitator in voor live interactie en storytelling

Een facilitator kan een nieuw niveau van leven en interactie brengen in je sales meeting. Je kan gebruik maken van een citatenmuur, of werken met een customer journey mapping om zo het beste van je team naar boven te halen. Brainstorm, teken, maak alles visueel.

Onthoud dat het je doel is om je team te koesteren, een comfortabele omgeving en een ademende agenda te bieden, terwijl je tegelijkertijd de doelen van je sales meeting implementeert.

Ziezo! Dat is hoe je een succesvolle sales meeting kan verzekeren!

Beschouw het Melkhuisje als een added value voor jouw off-site sales meeting. We zorgen dat het kader helemaal juist zit, zodat jij je kan focussen op jou team! Doe de babbel door ons een mailtje te sturen of te bellen op het nummer 0472 58 79 96. Je kan ook altijd het Melkhuisje volledig vrijblijvend reserveren. Wees welkom!